Monday, May 6, 2019

Seoul Spring Break 2019 : The Introduction

Hai!

Thanks sebab masih berminat nak membaca blog aku ni. Kali ni aku nak cerita pasal trip aku ke Seoul pada musim bunga. Asalnya aku nak pi dari 15/04/2019 - 19/04/2019 tapi bila fikir-fikir balik dan consider semua jumlah cuti so aku decide nak pi Seoul dari 27/04/2019 - 01/05/2019. Yes, I know, full bloom cherry blossom dah over and bummer, sebab tu adalah main reason nak pi bercuti time musim bunga ni. Tapi takpa lah, maybe ada lagi sisa-sisa cherry blossom, or ada spesis bunga-bunga lain yang kelihatan masa kat sana nanti. hahahaha~

Ini adalah first time aku nak travel solo, and thanks to kawan aku si Kak Lysa tu, aku tetiba macam berani nak terjah Seoul sorang-sorang. Okay fine, ni kali ketiga aku melawat Seoul tapi ni kali pertama pergi sorang so boleh faham la cuak dia macam mana sebab semua nak kena buat sendiri. Dulu boleh la rely kat orang lain sama. Tapi kalau tak cuba, tak tau kan feeling dia macam mana? So yeah, kena berani try!

Preparation untuk travel ni is the hardest part. Or is it sebab perasaan kemalasan berganda nak usya-usya apa yang patut buat? hahahaha~~~ Anywayyyy, kalau nak pi bercuti tu kena la buat preparation betul-betul kan? Kalau tak, kau akan menyesal bila sampai ke tempat yang dituju tu.

|| Flight Ticket ||

First thing first, benda ni kena tengok dulu sebab nak tau tarikh kau nak pi nanti tu ada ke tak. Okay, aku memula tengok Air Asia sebab selalu naik AA and since aku ni sejenis backpacker so easy for me sebab tak payah beli check-in luggage (pergi balik) and makanan (masa pergi sana). Tapi harga macam mahal jugak so tengok la flight lain pulak. Kebetulan kawan aku baru balik dari Seoul and dia naik Korean Air so usya jugak Korean Air. Total all-in below RM1400 and compared to AA, baik lah aku amik Korean Air ni. Takpa la rugi pun sebab tak check-in luggage tapi takyah fikir benda lain sangat dah. Ok so, ticket flight done. Moving on to the next item.

|| Accommodation ||

Ini actually banyak jugak tempat yang aku usya, sebab aku taknak jadi typical tourist yang hanya bertumpu pada tourist spot je (read: Myeongdong). So aku tengok laa kat merata ceruk dalam Booking.com tu and aku jumpa a few places kat area Hongik/Hongdae and Jongno/Jonggak. Not bad la sebab dekat dengan subway station and ada yang dekat dengan AREX (airport train). Tapi pasaipa ek last-last sekali pi terpilih Casa Myeongdong kat Myeongdong tu? Maybe sebab tengok bilik dia comel dan putih murni kot? Or maybe sebab double bed? Maybe sebab dekat dengan airport limo bus kot? Takpa lah, dah booking dah pun so kena dalam RM940 untuk 4 malam.

Lepas booked bilik ni, kawan aku tanya kenapa tak book AirBnB? Ha ah kan, kenapa tak book situ ja? Baru teringat pasal tu...pastu nak cancel Casa Myeongdong ni dah tak boleh sebab bukan free cancellation so takpa lah, proceed je lah dengan guest house ni. hihihihi~

|| WiFi ||

Ini memula aku taknak amik sebab biasanya kat Seoul banyak tempat yang ada free WiFi tapi bila fikir balik pi sorang-sorang ni, baik ambik. Takut laa tengah-tengah syok berjalan nanti jadi apa-apa ka, tak ke naya?

Okay so yang ni aku ambik dekat Klook tapi waktu ni tengah fikir sama ada nak ambik sim card atau wifi egg tu. Sim card tu mahal sikit (RM89/5 days) tapi ringan and masuk dalam telefon je. Wifi egg tu murah sikit (RM45/5 days) tapi besa la ada extra beban dan penggunaan ruang. Tapi in the end, budget matters so ambik wifi egg je. Booking kat Klook was easy breezy tapi syarat dia, nanti masa nak collect kena bagi credit card untuk validation.

|| Travel Insurance ||

Yang ni pun tengah berfikir2 sama ada nak ambik Etiqa atau AXA. Tapi macam besa, cheapskate macam aku ni harus la pikir bajet so go for AXA Travel Insurance, dalam RM39. So far, Alhamdulillah la sebab tak pernah jadi apa-apa masa aku travel dulu tapi macam mana pun, sediakan payung sebelum hujan. Kita taktau apa nak jadi, tambah-tambah travel sorang nanti kan?

Okay, done! So sekarang kita start kumpul duit untuk berjimba-jimba saja nanti. Bajet aku all in adalah RM3500 so korang tau lah aku ni bukan spesis yang travel secara bajet dan aku jugak bukan spesis yang travel secara mewah.

Note: Visa tak perlu apply, and credit card kena activate kan sebab nak validate masa collect WiFi nanti



* Kaknur tazzabarrrr nak pi Seoul~ *

xoxo
J~

No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....