Wednesday, May 8, 2019

Seoul Spring Break 2019 : Day 2 (Part One)

| Sunday, 28/04/2019 |

Bangun dengan penuh keletihan. Letih semalam belum habis lagi, hari ni sambung jalan lagi šŸ˜‚šŸ˜‚. Today plan aku nak pi Seokchon Lake sebab time aku buat research sebelum mai sini, Seokchon Lake ni antara tempat kegemaran orang untuk dilawati la masa musim bunga. Again, time yang paling cantik adalah masa full bloom cherry blossom and since aku missed that period, kena la layan mana yang ada saja šŸ˜‚šŸ˜‚.

Hari ni aku keluar awal jugak, sebab taknak bersesak dengan orang ramai. Biasanya kalau awal-awal ni orang tak keluar rumah lagi so boleh la jalan-jalan dengan tenang. So aku pun berjalan dengan penuh sopan-santun menuju ke stesen Euljiro-1(il)ga yang aku amik untuk pi ke Yeonnam-dong semalam tu, untuk ke stesen Jamsil.

pagi yang tenang di Myeongdong street

amboi sangat kerang ni šŸ˜‚šŸ˜‚

Sama macam semalam, tren pagi tak ramai orang. Mungkin depa masih seronok tidoq kat rumah masing-masing. So aku naik tren dan duduk sementara nak tunggu sampai kat Jamsil Station. Ada la dalam 14 stesen, so memang tak laaaa aku nak berdiri kan. Lagipun tren kosong so boleh je nak duduk pun.

Sepanjang perjalanan, aku hanya tengok kat luar (unless kalau tren lalu bawah tanah la) and tak banyak beza pun actually kalau naik tren kat mana-mana pun. Pemandangan yang sama kita akan nampak kat negara kita jugak. Tapi feeling dia lain laa, maklum lah dok kat negara orang kan šŸ˜‚šŸ˜‚. And dalam tren ni aku nampak beberapa couple, baik yang tua mahupun yang muda, walaupun ada pasangan kat sebelah tapi masing-masing sibuk dengan handphone. Kalau nak sembang pun pasal ada benda menarik yang diorang jumpa masa tengah browse handphone. Then back to tenung phone masing-masing. Like, soooo boring. Aku kalau keluar dating mesti la nak sembang-sembang dan bergosip dengan date aku. Time keluar ngan kawan-kawan pun aku tak suka kalau masing-masing dok tenung phone sendiri, baik dok kat rumah tengok televisyen saja kalau macam tu. HAHAHA.

Lebih kurang 30 minit macam tu kot aku sampai kat stesen Jamsil ni so aku terus keluar dan cari exit 2, sebab ada escalator šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚. Tapi actually ni pun dekat jugak la dengan area Seokchon Lake yang aku nak pi tu. Okay, ni memang first time datang sini so memang aku tak  familiar sangat dengan kawasan ni. Biasanya orang akan datang sini kalau diorang nak pi Lotte World tapi aku bukan jenis yang suka pi ke amusement park ni so aku skip la tempat ni. Seokchon Lake ni pulak memang betul-betul sebelah Lotte World so memang tak sesat la kalau nak sampai ke sini.

So aku keluar dari exit 2 tu dan mula berjalan untuk cari entrance ke tasik tu. Cuaca pagi ni boleh tahan sejuk jugak laa tapi nyaman. And since tak ramai orang so boleh la aku jalan slow-slow sambil menikmati keindahan alam.

seberang jalan tu adalah Lotte World

Dalam 8 minit jugak kot aku jalan, sampai la satu simpang empat besar ni untuk lintas jalan nak ke tasik. Time ni ada mamat sumpah hensem namatey baru keluar dari teksi and dia senyum kat aku, rasa macam nak pengsan sat šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚. Okay! fokus Jimah, fokus! Masa ni lampu dah hijau and bayangkan lah aku dok berlari-lari anak kat jalan 8 lane tu sorang-sorang sebab taknak miss lampu hijau. Mesti orang dalam kereta tu gelakkan aku yang macam teletubbies ni kah kah kah! Okay dah berjaya lintas jalan (aku sebenarnya sejenis manusia yang tak berani nak lintas jalan, fobia kot mana ntah) then aku pun sampai la ke Seokchon Lake ni. First impression? Wowwie merahnyeeee daun dengan bunga kat sini, perasaan menggebu-gebu terus time ni šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚.

rasa macam masuk dunia Alice in Wonderland pun ada jugak time ni

So aku jalan-jalan la area ni sambil fefeeling ala Siti di alam fantasi dan dengar bunyi suara kanak-kanak dah bising kat area Lotte World tu. Oi belum pukul 10, dah ada orang pi main dah ka kat Lotte World ni? Sakan hangpa nooo...Aku layan je lah dari jauh tengok depa dok main rides kat situ sambil menikmati angin sejuk pagi ni.

tak dapat pi Disneyland, mai sini pun jadi lah šŸ˜‚

macam menarik tapi tengok la bila-bila mai balik nak try mai sini pulak la

penuh bunga oi tasik ni


aci dak kalau nak masuk kat tengah-tengah tu untuk bergambar celah lalang tu? šŸ˜‚

excuse me, i nak rehat sat sambil layan bunga šŸ˜

bed of flowers. so pretty!

Lepas tu aku jalan-jalan lagi to the other side of the lake. Besar rupanya tasik ni, memang confirm letih and ambik masa lama kalau nak completekan the whole area ni. So aku decide nak jalan separuh ja sebab ada tempat lain lagi yang aku nak pi. Masa aku tengah jalan-jalan ni, dah ada ramai orang datang jogging kat sini. Haih, aku ingat mai awal takde la orang kat sini. Rupanya lagi awal diorang sampai untuk jogging kat sini. Memang orang Korea ni sangatlah mementingkan kesihatan. And depa dok pandang aku pelik sebab aku tak pakai workout gear. Aku pakai jeans ngan t-shirt dan juga denim jacket aku sambil pegang kamera dan handphone aku. Dah tentu aku ni seketul pelancong yang mai nak amik gambar, bukan mai nak exercise šŸ˜‚šŸ˜‚.

suhu pagi ni 14 darjah celcius. sejuk nyaman wei

Lotte World Tower

bunga lagi! kalau makcik aku tengok ni mesti dia suka ni šŸ˜‚

view yang sungguh menenangkan šŸ’“

jalan-jalan jumpa Pororo. rindu kat dua ketoi budak kat rumah tu 

aduh, why lah so pretty?

Bila jam menunjukkan pukul 10:30am, aku nak tamatkan lawatan aku kat tasik ni sebab lepas ni aku nak pi area Hapjeong/Hongdae pulak, nak pi cari ais krim fancy tu. Kalau lambat nanti ramai orang pulak, tak syiok. So aku jalan untuk cari jalan keluar, the other side from area yang aku datang tadi. Sini ada a few kedai makan. Ingat nak makan dulu sebab kedai tu jual waffle tapi bila tengok balik, ada bacon ngan beer jugak so tak jadi lah nak alas perut kat situ šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚.

bunga-bunga cantik masa aku nak keluar dari Seokchon Lake

I šŸ’—S.E.O.U.LšŸ’— U too~

As usual, sebelum beredar, aku singgah toilet dulu. Suka pulak pi toilet sebab bawak portable bidet tu kan. Sangat membantu laa portable bidet tu, memang a must have item kalau travel. Tapi toilet kat Seokchon Lake ni ada bidet, so don't worry. Bersih pun bersih, so selesa la nak guna. After freshen up, aku pun jalan balik ke subway station and aku baru realized, jalan yang aku ambik ni actually lagi dekat kalau nak dibandingkan dengan masa aku baru sampai tadi, and yang penting, tak payah nak lintas jalan 8 lane tu macam teletubbies. Tapi dekat simpang empat besar tu jugak laa nak kena tunggu traffic light tu pun. It's okay, orang kata kalau tak explore then kita takkan tau tempat tu macam mana kan? šŸ˜‚šŸ˜‚

Kat subway dah mula ramai orang and walaupun tren tak penuh tapi aku malas nak duduk. Biasanya aku lagi prefer berdiri, untuk bagi keutamaan pada orang yang lebih memerlukan. Tapi kali ni aku terpaksa berdiri for the next 22 stations before aku sampai ke stesen Hapjeong. Actually sangat lah memenatkan bila kena berdiri lama, tambah pulak kaki tengah lenguh tapi bertabah saja lah. Dah siapa yang suruh gigih sangat nak pi tempat-tempat macam tu kan, hadap je lah šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚. Macam biasa, tren penuh dengan couple yang nak pi berdating tapi masing-masing sibuk menghadap handphone sendiri. Bersangka baik, mungkin dah sampai tempat nak dating tu baru simpan handphone masing-masing kot?

Dekat 40 minit jugak la aku berdiri pun sementara nak sampai ke destinasi. Bila dah sampai, aku terus keluar kat exit 5 (thank God ada escalator šŸ˜‚šŸ˜‚) and jalan depan sikit sebelum aku masuk simpang untuk ke kedai ais krim Bistopping tu. Jauh jugak la aku jalan, dalam 10-12 minit macam tu sebelum aku jumpa kedai ais krim tu. Memula cuak jugak la sebab ingat dah sesat or terlepas kedai tu rupanya memang kedai tu agak jauh dari subway station. Hahaha gigih aku jalan semata-mata nak cari ais krim tu. Tapi lepas dah jumpa kedai tu, aku rasa lega gila and yay! dapat jugak makan ais krim fancy yang aku dah research and craving sejak berbulan yang lalu šŸ˜‚šŸ˜‚.

jalan menuju ke Bistopping

interior Bistopping - gambar ihsan google

Kedai dia kecik dan comel. Aku tak sempat nak ambik gambar kedai dia dari luar sebab excited sangat bila dah berjaya jumpa kedai ni and tak sabar nak makan ais krim ni. So aku terus lah pi order kat kaunter. Dia provide cara-cara nak order aiskrim ni, so senang la nak bagitau diorang apa kita nak. Main tunjuk-tunjuk je.

mai mai pilih macam mana hangpa nak

cone yang super fancy untuk hangpa pilih

ni kalau nak customize ais krim sendiri
harga toppings

minuman pun ada jual 

Tapi aku ni dah lama dah aim ais krim macam mana yang aku nak, so aku tunjuk ja gambar dalam IG diorang tu, and just pilih flavour ja. Aku pilih yoghurt. Harga ais krim ni KRW11,100 (RM40). HAHAHAHA memang fancy sungguh, kalah ais krim magnum kat cafe dia yang aku pernah makan kat IOI City Mall tu. So aku tunggu kat tempat duduk sementara ais krim aku siap. Dah siap, diorang akan panggil dan kita kena pi ambil ais krim tu dekat kaunter.

voila! my fancy ice cream!

harus lah kaknur nak bergambar dengan ais krim ni jugak šŸ˜‚šŸ˜‚

Ais krim dia sedap and not too heavy or muak pastu yang biskut-biskut fancy tu pun sedap jugak. Or maybe aku tengah lapar time ni? Tapi sedap la, berbaloi laa tunggu beberapa bulan nak makan ais krim ni dan berbaloi la dengan harga yang aku bayar tu šŸ˜œšŸ˜œ. Yang aku suka ni, depa letak sekali kertas penahan tu, just in case ais krim tu mula cair so tak meleleh kena tangan or baju kita. And dia ada bagi sudu kecik untuk kita cedok ais krim, if kita nak makan secara bersopan-santun. Aku? Takde sopan-sopan punya lah, tak kuase šŸ˜‚šŸ˜‚.

It's good to sit down and relax sambil makan ais krim dan lega kan kaki yang lenguh ni. Salah satu sebab aku gembira datang sorang-sorang, boleh chill and ambik berapa lama masa yang aku nak tanpa perlu kira perasaan orang lain šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚. And satu lagi aku suka sebab kawasan ni tenang and tak berapa nak sesak dengan orang ramai kalau nak dibandingkan dengan Myeongdong tu. (Tips: kalau nak ajak aku dating, kena pergi tempat-tempat yang tenang dan tak ramai orang šŸ˜)

Dalam sejam jugak aku dok kat sini sambil berangan berdating dengan Park Jung Min šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚ and lepas tu aku nak ambik tren ke Hongik Station pulak sebab aku nak makan kat BoA guest house. Teringat pulak kelazatan fried chicken dia yang aku makan 2 tahun lepas tu so hari ni aku nak makan kat situ lagi. Maka bergerak lah aku kembali ke Hapjeong Station dan berjalan lah aku dalam 10-12 minit balik sementara nak sampai ke stesen. Okay lah kan, sempat la hadam ais krim tu. Tapi eh eh cemana aku boleh silap masuk lorong pulak ni? Confident je jalan ikut orang. Dah separuh jalan baru sedar aku silap lorong šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚. Dah kena patah balik.

tapi takpa, kita jumpa bunga cantik ni

Yay! jumpa juga jalan pulang maka aku terus turun ke bawah untuk ambik tren ke Hongik Station. Berjayakah misi aku untuk makan ayam goreng kat BoA guest house tu? Tunggu next entry okay? 

P/S: berhampiran Hapjeong Station exit 8 tu ada satu kedai Golden Cheese Tart. Aku memang dah letak kedai ni dalam list aku tapi fikir balik, banyak mana sangat aku larat nak makan wei? So aku KIV dulu, kalau ada masa aku mai la singgah. Or maybe mai balik next time aku bercuti kat Seoul (alasan šŸ˜œ)

xoxo
J~


















No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....