Friday, May 10, 2019

Seoul Spring Break 2019 : Day 3 (Part Two)

Dalam pukul 6:00pm macam tu aku sampai di Dongdaemun Station dan aku keluar exit 9 sambil senyum gembira bila nampak Heunginjimun / Dongdaemun or East Gate. Ini bermakna pengembaraan aku petang ni akan bermula. Mana aku nak pergi sebenarnya ni yang aku terlalu excited sangat ni? Well, petang ni aku nak panjat Naksan Fortress untuk catch the sunset. Bagi yang mengenali aku, me and climbing don't go well together. Aku memang benci nak panjat bukit ni sejak dari dulu. Tapi pasaipa hari ni aku decide nak panjat bukit pulak ni? Sebab aku rasa tempat ni cantik sangat and 2 tahun lepas aku dah panjat ke Naksan Park (which was at the other side of the mountain) and aku lama dah cari fortress ni sebab nak bergambar kat sini.

Heunginjimun / Dongdaemun 

Excited? Yes. Scared? Also yes. But if I don't challenge myself then I wouldn't know my limit. So aku teruskan perjalanan aku dengan melintas jalan (seperti biasa) untuk sampai ke taman bawah tu. Aku tengok ramai dah orang ada kat taman tu dan ada yang dah start panjat fortress tu. Aku tengok atas bawah atas bawah, tertanya kat diri sendiri, "Can I do this? What am I thinking?"

permulaan yang tenang

tengah usya fortress yang tinggi tu

masa ni tengah fikir, boleh ke ni? 😂

relax dulu, ambik gambar sekeping dua sambil warm up

layan bunga-bunga seround dua 😂

Sambil panjat fortress ni aku dah cuak so aku bagitau kawan aku yang aku tengah buat keja gila apa ni? Dia kata takpa, naik saja takat yang mampu. Kalau tak mampu turun la balik. Tapi aku nak kena naik jugak ke atas sebab aku dah cakap kat diri aku yang aku nak jugak ambik gambar sunset kat atas tu. I have to do it no matter what. So aku gagahkan diri aku untuk naik ke atas. Rupanya gila jugak jalan kat atas tu sebab memang agak steep untuk berjalan dan memang semput gila. Terus aku teringat satu artikel yang aku post kat FB hari tu, kalau dah sedar badan tu besar jangan gagah panjat bukit. Kalau jadi apa-apa nanti susahkan orang lain. HAHAHAHA aku tengah gelakkan diri aku sendiri. Kalau jadi apa-apa nanti hang nak panggil sapa, Jimah?

Whatever. Aku bukannya compete dengan sesiapa pun untuk naik ke atas bukit ni. Aku just nak have fun and take good pictures je. So aku panjat lagi pelan-pelan sambil tengok kiri kanan untuk hilangkan rasa nervous aku dan juga kesemputan yang kian terasa ni 😂😂😂.


kekadang aku terfikir, macam mana laa orang boleh tinggal kat tempat tinggi macam ni 😂


rumah hanok yang cantik

wheee look how far I've made it!

Masa ni ada la beberapa kali aku berhenti untuk berehat sambil ambil gambar-gambar tembok tu. Bajet nak ambik gambar artistic la tapi kalau dah main dengan penat dan menyebai ni memang dah kemana-mana dah pun perasaan tu 😂😂😂😂. And masa ni ada jugak aku masuk ke tempat lain sebab aku dah gerun bila aku nampak jalan berbukit yang super tinggi and aku tau aku tak mampu jalan sampai ke atas tu so aku masuk ke dalam lubang tembok yang disediakan tu untuk pergi the other side of the fortress. Okay kat sini macam landai sikit and ada ramai orang dok beriadah so kalau ada apa-apa jadi kat aku, aku boleh mintak tolong depa 😂😂.

sini ada banyak bunga cantik. nasib mai belah ni 😂

kaknur dah semput tapi boleh control comel lagi 😂





tengok la tempat tinggal orang di Korea ni 😅


yeah letih pun mesti kena posing!

ni dia cerita pasal jenis-jenis susunan batu kat tembok, based on the period of construction

Eh, ni dah nak kemana dah ni? Tak jumpa jalan nak naik dah ni. Kalau jumpa pun, kat mana hala tuju ni? Ah, dah gelabah balik 😂😂. Aku cari-cari lagi and nampak balik lubang tembok yang ada jalan keluar to the other side so aku pun masuk la kat situ sambil fefeeling Alice in Wonderland lagi.

the rabbit hole 😂

ayyy ada jumpa rumah orang!

Oh okay, dah masuk ke Ihwa-dong / Ihwa Mural village rupanya. Sini famous dengan lukisan mural kat dinding rumah orang. Tempat ni memang favourite spot local dan tourist sebab mural tu dan juga ada kedai-kedai serta cafe-cafe yang cool kat sini. Tapi since ada orang tinggal kat sini jadi para pelawat tak dibenarkan membuat bising, takut ganggu penghuni kat sini. So kita jalan diam-diam je la ye sambil menikmati pemandangan indah. Tapi aku nak bagitau siap-siap, kawasan kat sini memang tinggi dan tangga dia memang steep. So berhati-hatilah ketika menaiki/menuruni anak tangga 😂.

cute mural

going downstairs

macam dekat Santorini dah pun 😂

ye aku turun dari atas tu 😂😂

dah nak dekat sunset

Aku happy sebab timing aku agak cantik la untuk ambik gambar sunset. Walaupun aku penat dan hampir putus nafas tapi aku bangga dengan diri aku sendiri. Maybe aku tak dapat ambik gambar sunset dekat spot yang aku nak tapi at least aku ada kat atas ni untuk tengok sunset tu dengan mata aku sendiri. Dan untuk orang yang tak suka memanjat bukit/gunung, I would say that I'm proud of myself. 

Memandangkan still ada masa lagi sebelum betul-betul sunset, aku jalan-jalan area Ihwa Mural Village ni sambil ambil gambar dan lawan share dengan soulsista aku yang juga berada di tempat yang sama. Tapi dia dan husband dia dah jalan-jalan kat tempat lain. Kitorang janji nak jumpa terus kat Sindang Station nanti untuk dinner sama-sama.

beautiful cafe

hai geng, nak ajak membawang ke? 😂

💗

cute bunny!

pretty flowers

tunggu sunset jugak ek? 😂

Lepas jalan-jalan dekat sini, aku berjalan pulak ke arah Naksan Park untuk naik ke tempat yang tinggi sikit, sebab situ ada view gunung so rasanya lagi cantik kalau ambik gambar sunset kat situ kan?

more flowers

posing dulu

posing lagi

yes, dah nak turun dah matahari 💗

cepat lari pergi naik tempat tinggi lagi 😂

nice view 💗

my favourite spot 💗

pretty view 😍😍

sun's getting really low

spot menarik untuk berdating

bye, Naksan Park!

Lepas tu aku jalan balik ke Ihwa Mural Village untuk ambil gambar sebelum hari bertukar jadi malam. Aku personally suka time macam ni sebab each time frame ada warna dia tersendiri and each photo yang kita ambil dekat different time frame tu pun ada warna dia sendiri. So it's up to us macam mana kita nak main dengan warna tu dalam setiap frame. Sebab tu aku suka duduk lama-lama kat satu-satu tempat tu sebab aku suka dengan perubahan warna disetiap detik dan waktu.

sangat tenang waktu ni 💗

lampu-lampu kedai dah mula terpasang 

warm and cozy

hai, are you alone?

want me to accompany you? 😂

bye, Ihwa Mural Village!

bye, Naksan!

Ok time aku dekat atas ni dah tamat, sebab aku nak kejar tren ke Sindang pulak untuk jumpa dengan kawan-kawan for dinner. Masa ni aku rasa macam takut pulak nak turun sebab dah malam dan tempat ni tinggi tapi kalau aku tak turun, sape la yang nak mai naik atas ni untuk kutip aku kan? 😂😂😂 

So aku jalan pelan-pelan menuruni Naksan ni and walaupun aku gayat tapi aku gigihkan jugak la turun. Waktu ni ada ramai orang jugak yang tengah naik Naksan ni untuk dinner kat atas ni. Haih. Korea, one of many places where you have to hike up a hill for dinner and date 😂😂😂.

Yay! Aku berjaya turun sampai ke bawah. Now aku kena cari jalan untuk ke Hyehwa Station dan ambik tren ke Sindang. Aku dah gelabah sikit time ni sebab taktau jalan mana aku kena pi untuk ke Hyehwa Station tapi aku bagitau diri aku sendiri, follow the crowd. Aku follow the crowd and finally jumpa jugak Hyehwa Station. Dari Hyehwa Station (line 4, light blue) aku kena turun di Dongdaemun History and Culture Park dan tukar tren ke Sindang Station (line 2, green) and jumpa kawan-kawan aku kat sana.

Adakah aku akan berjaya berjumpa dengan kawan-kawan aku? Mana kitorang nak pergi ni? Tunggu aku cerita kat next post. Byeeeeeee~

Note: Bila kau hiking solo, kau tak boleh nak marah orang lain kalau kau tengah menyebai sebab penat atau salah jalan. Sendiri tanggung aaa 😂😂

xoxo
J~











No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....