Monday, May 6, 2019

Seoul Spring Break 2019 : Day 1 (Part One)

| Saturday, 27/04/2019 |

Aku actually tido-tido ayam je atas flight. Sebab aku ni jenis susah nak tido kalau a) bukan atas katil aku, b) tempat tak gelap, c) tempat tak sunyi, d) terasa ada seperti orang lalu-lalang kat sebelah 😂😂 yeah yeah, aku tau aku cerewet tapi nak buat macam mana. Ni la nasib sejenis makhluk yang susah nak tido tapi senang nak terjaga a.k.a light sleeper. Satu lagi yang buat aku terjaga adalah turbulence yg agak teruk sampai aku rasa nak melayang so sepanjang turbulence tu aku mengucap je lah and baca ayat Kursi. Bila dah okay tu baru aku relax balik.

Aku ada cerita kan yang FA tu offer nak kejut aku untuk breakfast? HAHAHA tak yah susah-susah la sebab aku dah terjaga dah sebelum diorang serve breakfast tu. Sebabnya aku bau orang panaskan roti. Maklum lah seat belakang sekali, harus lah boleh bau kan. Sedapnyeee bau roti tuuu 😝😝.

So sementara tunggu diorang serve makanan, aku tengok-tengok la kat luar tingkap. Dah cerah-cerah subuh orang cakap. Okay lah, tu maknanya dah nak sampai la tu. Orang pun pakat dok pi toilet utk freshen up sebelum breakfast. Yang best nya special meal ni, makanan kitorang served dulu so boleh laa isi perut yang dah berkeroncong ni. hahahaha~


Breakfast yang diorang bagi adalah omelette dengan hash brown, pastu bun dengan butter, buah, yoghurt and plain water. Aku mintak extra plain water sebab pagi-pagi taknak minum air manis. Makanan dia okay, cuma yang aku tak suka tu dia letak 2 sayur lembik tu. Aku dah la tak suka lembik-lembik ni, geli okay. Tapi sebab lapar tu aku makan je lah. Lagipun tak baik complaint depan rezeki kan? Tapi dalam otak ni dah fikir nak makan apa bila sampai kat Seoul nanti. Banana uuyu a.k.a susu pisang tu wajib wei beli hahahaha~

Lepas makan, aku menyandar je kat kerusi sambil layan lagu Westlife lagi. Okay, aku tau aku excited nak pi tengok konsert Westlife bulan 8 nanti sebab tu dok layan ja lagu Westlife tu. Pastu FA laki yang dok lalu-lalang tu mai lagi kat tempat aku, tanya ok tak makanan semua ni. Aku cakap ok je and then dia tolong angkat dulang aku tu. Orang lain kena hulur sendiri kat dia so aku rasa macam princess lagi time ni 😂😂😂😂. Baru perasan, kalau dia senyum ada sikit-sikit macam Park Bo Gum. Tapi kaknur tak minat Park Bo Gum so, yeah...bye!

muka baru mangkit tidoq. thank god tudung segak lagi time ni hahaha

Tak lama lepas tu, kitorang pun mendarat dekat Incheon Airport Terminal 2 and I felt sooooo relieved and happy at the same time sebab dah selamat sampai di bumi Morning Calm ni. Kapten cakap suhu 4 degrees so kaknur macam dah gelabah bewak sikit sebab sejuk sangat suhu ni. Biasanya belas-belas degree ja suhu kalau aku sampai Seoul ni. But it's okay, kita redah je. Apa guna shopping windbreaker ngan denim jacket kat Mis Claire mahal-mahal kalau tak pakai kan? 😂😂. Tapi lepas keluar dari kapal terbang tu, takde la sejuk sangat pun, normal la boleh terima lagi tahap kesejukan ni. Aku singgah toilet jap untuk betulkan tudung and freshen up pastu baru gerak pi imigresen ngan kastam.

As usual, kena lalu imigresen dan kastam and Alhamdulillah semua dipermudahkan dan process dia smooth ja so aku keluar awal sikit la dari yang dijangkakan. Lagipun tak payah tunggu luggage kan so yeehaaa redah sajaaa! And of course, benda pertama yang aku buat lepas keluar dari balai ketibaan tu adalah collect WiFi kat KT Olleh counter. You can't miss the counter sebab memang betul-betul antara pintu 2 dan 3, and tak jauh dari pintu balai ketibaan tu. Plus, counter tu bertentang dengan Lotteria so memang senang la. Yang best nya Terminal 2 ni, tempat dia tak la besar gila macam Terminal 1. It's an extension of Terminal 1 and ada certain airlines je yg take off/arrive kat terminal ni.

Process nak ambik wifi egg tu pun smooth je. Cuma awal tu aku blur, nak kena buat apa. Staff tu ada cakap something tapi aku tak dengar. Pastu dok tengok sana sini, then baru perasan kena ambil number kat mesin tu. So tekan butang "Rental" and tunggu turn number untuk dipanggil. Sampai turn kita, dia akan mintak passport dan credit card dan dia akan process macam biasa. Lepas tu dia bagi la satu bekas yang berisi wifi egg dan charger serta surat bukti kita rent wifi tu. Senang je, just tengok ID dan password untuk connect ke phone kita kat belakang wifi egg tu.

dapat complimentary gift, seaweed 4 bungkus

Lepas tu terus ke convenience store CU 25 (tak silap aku), untuk top up T-Money dan beli banana uuyu. Aku top up KRW60,000 (RM212.90) untuk bas dan train. Then aku turun ke level B1 untuk ke tempat tunggu bas. Ini memang confident habis ni walaupun first time jejak kaki kat Terminal 2. Rasa macam familiar gila tempat ni, and rasa macam balik kampung sendiri pulak 😂😂😂😂😂. Aiseh, bas 6015 ke Myeongdong tu baru terlepas pulak so aku kena tunggu the next bus. Nasib la tak lama nak kena tunggu tu, sempat la minum sebotol banana uuyu sambil menikmati udara sejuk kat luar tu. 

Tak lama kemudian bas 6015 sampai and aku pun nak naik la. Driver bas tu dok tanya aku pasaipa takmau naik bas satu lagi sebab lagi cepat. Setahu aku, bas 6015 ni memang berenti dekat Sejong Hotel and guest house aku tu belakang ja dari Sejong Hotel so pasaipa aku nak kena naik bas satu lagi yang berenti seberang jalan? Lambat pun takpa bang, janji saya tak payah jalan jauh. So aku pun ambik tempat duduk and apparently aku sorang ja yang naik dari Terminal 2 ni. Driver ni macam tak mesra alam sangat and bawak pun laju semacam ja tapi aku malas layan dia so aku mesej la kawan aku si Kak Lysa ni, cakap aku dah sampai. And of course, ibunda tercinta so dia tak risau nanti.

Tak lama lepas tu bas berenti kat Terminal 1 and ada la beberapa kumpulan keluarga dan beberapa solo traveller macam aku naik bas tu maka penuh lah bas itu dan kami pun bergerak menuju ke destinasi masing-masing. Bas akan stop kat beberapa stesen yang ada dalam laluan dia.

ni route airport limo 6015 dari Incheon Airport ke Myeongdong

Sepanjang perjalanan tu aku still main Whatsapp dan sesekali tengok permandangan kat luar. It's good to be back in Seoul. Rindu pulak aku dengan tempat ni. Last aku jejak kaki kat Seoul adalah tahun 2017, tapi time tu aku amik train AREX and then tukar ke Line 2 untuk ke lodging since AirBnB kitorang booking tu kat area Sindang and takde airport limo bus lalu kat situ. So this time aku nak layan pemandangan kat luar bas sambil berangan. hahaha~


On the way to city centre

Lebih kurang sejam jugak la (ke lebih?) baru sampai kat area Myeongdong tu. Dalam bas tu, ada family bawak anak-anak kecik tapi tak reti suruh depa duduk diam. Dah tu, tak pakai safety belt pulak tu. Kena sound sekali ngan driver bas tu, aku sengih je. Orang Korea memang tegas dalam bab safety ni tapi tu lah, driver pulak bawak macam pelesit. Berapa kali beg aku dan penumpang lain dekat tempat simpan beg tu jatuh gedebuk gedebuk. Nasib la beg kaknur tak rosak, kalau tak memang spoil mood nak bercuti 😂😂. 

Oh ya, dalam dok stress dengan nasib beg ni dan jugak bebudak tak reti duduk diam ni, aku sembang dengan sorang solo traveller dari China. Mula sembang pun sebab dia tanya aku kat mana and bila driver nak stop kat T Mark Hotel so aku suruh dia tunggu sat sebab ada beberapa station lagi sebelum sampai kat T Mark Hotel tu. Sambil tu kitorang bersembang la and lepas dia tau aku orang Malaysia, dia terus sebut 'akak'. Dumbfounded jap tapi lepas tu dia explained yang housemate dia orang Malaysia jugak so housemate dia ajar perkataan tu. Aku cakap la "haha,'akak' is big sister, so your housemate asked you to call her akak, is it? she's older than you, eh?". Then kitorang gelak sama-sama. Aku tanya dia dari mana and aku cakap teringin nak pi Beijing (padahal saja nak buat ramah ja, takde plan pun nak ke sana) and then dia cakap dia dari Shanghai. Terus la aku cakap kawan aku ada pernah pergi Shanghai, dia kata best! (sape lagi kalau bukan Kak Lysa tu 😂😂😂). At least buat la modal nak bercakap. So tak lama lepas tu sampai la kat station dia tu and we bid goodbye and wished each other a fun and happy trip. The perk of solo travel, kau mungkin akan berjumpa dengan traveller yang baik dan ramah serta excited nak berjalan macam kau juga hahaha~

Next stop adalah Myeongdong Station. Aku memula ingat dah terlepas dah sebab tengok driver bas tu masuk jalan lain tapi lepas dengar dia kata "Myeongdong Station" sambil melambai tangan dia, baru aku rasa lega sikit. Pastu dia berenti depan sikit dari Sejong Hotel and aku pun turun dari bas, tarik beg aku dan terus jalan menuju ke arah Sejong Hotel and belok kiri kat lorong sebelum Sejong Hotel tu then jalan straight. Akan nampak kedai Nasi Lemak D'Seoul dulu and right next to it bangunan guest house tu.


gambar ihsan google

So aku naik ke tingkat 8 untuk simpan barang aku dulu. Ingat nak check in awal tapi dia kata kalau nak check in awal ada charge, KRW5,000 per hour. So, no thanks! Baik tinggal dulu luggage kat tepi receptionist tu and then pi jalan-jalan.


tak Seoul la kalau tak pekena susu pisang kan? 😂

Mana aku terjah dulu ni? Tunggu next entry okay? 

xoxo
J~




No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....