Saturday, March 21, 2020

Super Duper Chocoholic

Hari ni hari ke-4 Restriction Movement Order dan kebetulan hari ni hujan lebat pulak tu (Alhamdulillah Ya Allah, sejuk sikit bumi ni) so aku tetiba la teringat dekat hot chocolate. Ya, aku memang suka hot chocolate. Hari-hari minum pun aku tak kisah sebenarnya tapi sebab aku ni bukan nya kaya sangat so tak boleh la nak pekena hari-hari kan...kopak nanti wei 😂😂

Aku ada certain-certain tempat ja yang aku suka lepak pekena hot chocolate ni dan biasanya bukan franchise punya coffee shop macam Coffee Bean and especially not Starbucks (hell no 😂😂) and mostly tempat yang aku suka lepak adalah dekat Tamarind Square, Cyberjaya sebab situ banyak cafe and coffee shop yang best.

Kalau boleh, memang aku nak list down semua cafe/coffee shop tu tapi kali ni aku bagi top 5 tempat aku suka minum hot chocolate sebab sedap gila. Kalau hot chocolate pun sedap, apatah lagi coffee dia kan? Tapi no comment on the coffee sebab aku memang tak minum coffee or benda berkafein. So ready untuk tau apa top 5 tempat feveret aku? Jom aku cerita.

1. Alcea Cafe, Tamarind Square
Ini memang duduk tempat teratas sebab hot chocolate dia paling menepati citarasa aku. Kalau orang yang kenal aku memang tau aku suka hot chocolate yang pekat, not too sweet but not too bitter either and tak terlalu panas, just the right temperature. Dan hot chocolate kat Alcea Cafe ni betul-betul menepati citarasa aku. Berapa kali dah aku dok pi lepak sini and hot chocolate dia tetap da bomb! Plus, dia punya kedai tu ada ambience yang best dan makanan pun sedap. Memang recommended lah!

nampak dak betapa sexy nya hot chocolate dia 😍

2. Bosco Coffee, Rekascape 
Ini bukan cafe/coffee shop tapi bukak gerai kecik dekat Rekascape. Aku selalu beli time aku pi Cyberjaya Farmers Market and ada sekali pi lepak waktu malam sebab jumpa kawan. Bosco, or nama penuh dia Borneo Specialty Coffee ni datangnya dari Sabah and aku suka konsep owner dia which tolong petani tempatan. Semua bahan ni diorang ambik dari Sabah untuk tolong tingkatkan hasil tanaman diorang. And of course aku suka sebab hot chocolate dia (even coffee, latte semua lah) memang sedap, especially kalau owner dia sendiri yang prepare. Aku pernah kena trainee barista dia buat, ceroi sikit tapi still sedap la. Kalau owner dia sendiri yang buat memang thorbaekkk habaq hang wei. Just how I like it. Dia takde dine in tapi since Rekascape tu open space so boleh je la duduk kat mana-mana pun. Or beli untuk minum dalam kereta sambil layan lagu sendu, memang ngam lah 😋😋

tambah gula (tapi jangan kacau) untuk rasa yang lebih nikmat 😁


3. svart Cafe, Tamarind Square
Cafe ni memula aku tak berani nak masuk sebab ingat kedai cina tapi lepas tau owner dia melayu maka aku pun cuba lah makan kat sini. Makanan dia memang sedap gila, especially Mac and Cheese dia tu. Memang kalau aku ajak orang lepak, sini la aku bawak depa (selain dari Alcea Cafe). Kedai dia cozy dan tak berapa ramai orang, owner pun boleh tahan ramah especially kalau dia dah kenal kau 😂😂. Hot chocolate dia masa awal-awal aku try tu manis, maybe susu dia guna tu kot tapi lepas tu bila aku try lagi, dia dah nice ikut taste aku. Sebab tu cafe ni jadi antara tempat aku suka mai lepak minum hot chocolate.

kedai cozy, art untuk minuman pun depa lukis cantik 😍

4. Book Barter Cafe, Tamarind Square
Cafe paling kecik dekat Tamarind Square tapi minuman dia sedap jugak. Kalau kau sekadar nak lepak minum ayaq dan baca buku, boleh la mai lepak kat sini. Cafe ni bestnya sebab dia ada sediakan buku untuk korang baca and kalau korang nak exchange buku kat cafe ni pun diterima. Tapi tanya owner dulu jenis buku macam mana yang korang boleh tukar. Biasanya anak owner yang jaga tapi kalau owner dia ada, high chance dia akan sembang merabung ngan korang. Owner ni orang Alor Setar so bila kami tau kami sekampung maka nya banyak la benda nak merabung 😂😂

nampak dak segak gila hot chocolate dia 😋

5. Padi House Cafeteria & Deli Cafe, Nadayu 99
Padi House dekat Cyberjaya ni ada 2 tempat, satu dekat Prima Avenue and satu lagi dekat Nadayu 99 tapi aku suka lepak dekat Nadayu 99 ni sebab dia ada coffee house selain dari restaurant. So sesapa yang sekadar nak lepak-lepak minum tu boleh la pi dekat cofee house dia sebab dia ada jual cakes and desserts jugak. Walaupun ni tempat yang aku suka lepak tapi kadang-kadang hot chocolate dia boleh hit or miss, depending on the barista. Tapi sebab tempat dia cozy and kadang-kadang tak ramai orang so aku pun suka la lepak dekat sini. Lagipun dulu soul sista aku keja kat klinik berdekatan so tempat ni la tempat kitorang berjumpa. La ni jarang dah pi, melainkan kalau kawan-kawan aku ajak lepak sini. Tapi still, a good place to have hot chocolate.

yummy in my tummy 💓

Walaupun aku list down top 5 tempat aku suka beli hot chocolate, ada lagi tempat-tempat lain dekat Cyberjaya yang aku suka lepak jugak. Honorable mention as below:

1. It's A Grind
2. Coffee Bean & Tea Leaf
3. Costa Coffee
4. Lewisgene Coffee (closed)
5. The Library Coffee Bar (closed)

Ada lagi ke tempat yang aku tak pi try ni? Nak kena pi cari lagi ni kat area Cyberjaya ni 😂😂😂 Tapi bagi aku la kan, the best hot chocolate adalah yang bagi aku rasa warm and fuzzy, baik masa pegang mug tu mahupun masa minum dan menikmati kehangatan dan kesedapan coklat tu. 

Haih cepat lah pergi virus ni, aku nak lepak balik kat coffee shop. Kalau tak asyik dok bancuh milo ja minum kat rumah 😂😂😂

Stay safe okay!

xoxo
J~



No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....