Friday, June 14, 2019

Seoul Spring Break 2019 : Day 5 (Part One)

Wednesday, 01/05/2019 |

Hari ni balik Malaysia! Perasaan? Haruslah bercampur-baur kan 😂😂

Pagi ni just breakfast lebihan strawberry yang beli malam tu dengan banana uuyu je. Ye lah, takkan nak tinggal je dalam bilik kan? Nanti orang cakap orang Malaysia ni pengotor and tak bertanggung jawab pulak. Jatuh reputasi wei hahahaha. Eh, baru aku sedar yang sepanjang aku duduk kat Casa Myeongdong ni, aku tak breakfast langsung kat sini walaupun disediakan. Ye lah, aku kan selalu keluar awal-awal pagi. Tak pun, aku memang dah beli bekalan siap-siap the night before sebelum balik bilik. So mana sempat breakfast kat guesthouse tu 😂

healthy breakfast 😋

Lepas breakfast, aku pun kemas barang buat kali terakhir and terus keluar dari bilik untuk check out. Ingat nak tinggal luggage dulu kat guesthouse and jalan-jalan sekitar Myeongdong sebelum berangkat ke airport tapi malasnyeeee la haih. Bukan apa, takut tershopping lagi. Nanti tak muat beg lagi 😂😂😂

Masa ni rasanya pukul 10:30am so aku terus keluar dari Casa Myeongdong and berjalan menuju ke bus stop untuk catch the airport limo. Oh, terlepas lagi bas 6015 tu 😂😂. Takpa lah, bukan kena tunggu lama pun nak pi airport ni sebab bas memang kerap ja pun. Ahjusshi yang jaga kat situ terus tanya aku nak ke mana, Incheon or Gimpo? Aku cakap Incheon. Dia tanya lagi, Terminal 1 or 2? Memula aku blur sebab dia cakap laju sangat and aku cakap la 1 pastu eh eh Terminal 2. Dia mesti ingat aku panik so dia tanya aku naik airlines mana? Aku cakap Korean Air then dia terus letak sticker Terminal 2 dekat luggage aku and bila bas sampai dia terus masukkan beg aku kat luggage compartment bawah tu. Bagus betul lah diorang ni, luggage kecik pun letak kat luggage compartment bawah tu. Tak macam masa aku mula-mula sampai tu, kena bawak naik atas sebab luggage kecik kan. Oh ya, by the way aku tak naik bas 6015 masa ni. Aku naik bas 6001 and driver dia ni sangat berhemah dan tak kerek macam driver bas yang aku naik masa mula-mula sampai tu.

And so aku ambik single seat and terus pakai seatbelt sambil tengok ke luar tingkap. Bas dah bergerak dari Myeongdong dan aku hanya mampu melambai dengan penuh rasa sedih. Okay, drama sangat 😂😂. Masa ni la aku dapat mesej dari orang ofis tanya aku kat Korea ke? Aku gelak je la, cakap dah on the way ke airport nak balik Malaysia dah pun. Aku memang tak cakap kat orang pun yang aku nak datang sini, aku just post gambar je kat IG. Itu pun aku off comment, malas la nak baca comment orang 😂😂😂 keji.  

Perjalanan ke Incheon Airport mengambil masa dalam sejam lebih and macam biasa, aku tengok je la kat luar tu, layan perasaan sorang-sorang. Masa ni dok fikir bila lagi boleh datang sini sebab aku rasa macam makin banyak je tempat yang aku nak explore. Kuala Lumpur pun aku tak rasa nak explore sampai macam ni sekali 😂😂😂😂

bye, Seoul~

ada marathon pulak pagi ni 💕

wind turbines

kalau nampak kawasan ni maknanya tak lama dah la nak sampai ke airport

Okay aku dah sampai kat Incheon Airport. Masa ni lebih kurang pukul 12:15pm macam tu aku macam biasa, aku sorang je turun dekat Terminal 2. Driver bas sangat baik, masa berhenti dekat Terminal 1, dia suruh aku tunggu dan jangan turun lagi. Maybe ahjusshi tu dah bagitau dia yang aku turun Terminal 2. Tapi overall aku rasa driver ni memang berbudi bahasa la sebab masa berhenti dekat traffic light yang agak lama, dia siap jalan satu bas untuk check penumpang and bagi announcement. Paling aku suka is dia siap bow down untuk tunjuk betapa dia berdedikasi dalam membuat kerja. Aku takde la kata driver kat Malaysia ni rude tapi ada jugak la yang aku jumpa macam tu sampai kekadang aku rasa give up la nak naik bas kat Malaysia ni 😂😂😂😂. Tapi ramai je driver kat Malaysia yang baik so no worries.

Once dah sampai dekat Departure Hall, aku terus check in luggage aku. Kali ni aku dah malas nak seret luggage aku ke sana ke sini walaupun aku bawak cabin luggage. Lesson learned, it is okay to check in even your smallest size luggage and you don't have to worry about it. Level of anxiety aku rasanya dah berkurangan lepas aku belajar untuk travel solo ni. Tapi aku still akan ada kat satu-satu tempat tu awal ye, itu dah memang perangai aku sejak dari tadika lagi so jangan dok tanya kenapa aku suka sampai awal 😂😂😂😂

Lepas check in luggage, aku turun ke kawasan Arrival Hall sebab aku nak return balik wifi ni. Lagipun aku rasa macam nak makan kat Lotteria. Kat Seoul hari tu aku tak sempat nak singgah langsung lah kat Lotteria ni padahal ini memang dalam list paling atas laa tempat makan aku nak pi 😂😂. Maybe aku dok sibuk pi terjah kedai-kedai lain kot so tak sempat nak singgah Lotteria ni. Anyway, aku macam biasa akan beli shrimp burger (set) and then tambah 2 bekas cheese sticks. Jumlah tak silap aku below KRW15,000 kot (pi buang mana ntah resit dia tu 😂😂).

yummeh~~

Aku masih tak dapat lupa rasa shrimp burger ni sejak kali pertama aku makan burger ni 3 tahun lepas. Sekali rasa memang terus jatuh cinta la. Dan cheese sticks tu memang penambah rasa, bila balik Malaysia memang selalu teringat laa sesekali masa tengah melayan perasaan nak makan makanan greasy ni 😂😂. And yang aku suka jugak dengan Lotteria ni sebab service dia cepat. Bagi aku service kat Korea ni memang kebanyakkannya cepat laa. Tak sempat nak kebulur pun, makanan dah sampai 😂😂

Lepas aku makan, aku video call makcik aku kejap nak bagitau dia yang aku dah ada dekat airport and flight aku pukul 4:45pm nanti. Lega la dia tu sebab aku dah nak balik kan? 😏😏 Selagi aku tak balik tu, dia dok risau macam tu lah 😂😂. Then aku return balik wireless wifi tu. Macam biasa, just tekan button "Return" untuk ambik number giliran then tunggu number kita naik. Process to return the device is easy and lepas tu aku lepak-lepak dekat area tu saja, malas nak masuk lagi ke Departure Hall - airside tu sebab banyak masa lagi ni.

lepak melepak amalan mulia 😂😂

pretty LED flowers 💕

banana uuyu jangan dilupa 😋

Lepas keluar dari convenience store tu aku usya kedai roti ni. Samsong Bakery/Samsong Bbang Jib. Actually masa aku jalan-jalan kat area tu aku dah usya kedai roti ni tapi teragak-agak nak beli ke tak. Tapi aku macam berkenan kat cream cheese bread tu so akhirnya aku sambar jugak la roti tu sebijik (KRW2,200), buat makan dengan banana uuyu sat lagi.

Then aku naik ke Departure Hall kat tingkat atas sebab masa ni dah dekat pukul 2:00pm so okay la kan kalau masuk ke airside tu and tunggu dalam 2 jam gitu sementara nak take off. Aku suka Terminal 2 ni sebab tenang sikit and tak serabut so okay laa nak bersiar-siar kat tempat ni pun.

Aku dah naik ke atas and lepak sekejap dekat kerusi, makan roti yang aku beli tadi tu dengan banana uuyu tu. Ohmai, sedap gila rasa nak nangis kat situ 😂😂😂 (drama sangat). Rugi aku beli sebijik saja. Kalau tau sedap macam ni memang beli 3 bijik oi.

sangat melts in your mouth, okay? 😍

Memang la time ni agak kenyang sebab baru lepas makan Lotteria tu kan tapi since aku takut makanan ngan minuman aku ni tak lepas masa aku nak ke airside nanti so aku perabih la semua ni...HAHAHAHA dasar tamak perut dinosaur 😂😂

Okay done, so aku ready dah nak ke airside. Tapi eh eh kedai buku tu seperti memanggil-manggil diriku pula. Biasanya aku takkan masuk ke kedai buku kat airport ni, especially kalau aku travel dengan orang lain tapi kali ni aku rasa macam nak masuk pulak so aku pun pi la tengok-tengok apa yang menarik dekat situ.

Comel pulak buku Le Petit Prince ni sebab memang kecik gila. Like sooooooooooo small and aku terus sambar dua. One for me and one for bestie. Also 2 keping postcard for me and bestie too because it reminds me of us in South Korea 😂😂. My bestie pun tak pernah miss beli souvenir kat aku even though we traveled together before so why not get her something kan?

Okay done shopping so aku terus nak masuk ke airside. Kalau lama-lama aku kat sini memang bankrupt aku weih sebab saka shopping aku dah mula nak menjelma 😂😂. Harap-harap aku lepas ke belah sana nanti.

Jumpa lagi in the next post!

xoxo
J~








No comments:

Post a Comment

Updates!

 Hi, lama giler tak update blog ni...like seriously, lama giler HAHAHAHA So far apa yang menarik? Nothing much since COVID is still around.....